heza
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
heza

www,heza.ahlamontada.com

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

احلامنا

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
egyptian
Admin
Admin
egyptian

احلامنا Empty
مُساهمةموضوع: احلامنا   احلامنا Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 17, 2007 10:27 pm

(احلامنا)

قد يتسائل البعض ماهى احلام الشباب التى تروادهم فى منامهم وفى تفكيرهم, ولكن دعونى اتسائل ماهى احلام الشباب الان فى عصر الانترنت؟

هل هى الثراء الفاحش السريع دون ان يهتم بمصدره, ام هو انهاء الدراسة والعمل واعتقد انه فى مصر ذلك هو اصعب الاحلام حاليا ’ام انهم يريدون الزواج دون ان تعترضهم مشاكل اقتصادية متمثلة فى الشقة والعمل وتحديد مستقبل اسرة تكوينية.
ولكنى اعتقد وانكم معى فى ذلك ! ان الهدف الاسمي للشباب حاليا هى الهجرة الى البلاد الاوروبية او العربية باى طريقة كانت!
يريد الشاب ان يهاجر من بلده وان كلفه ذلك فى بعض الاوقات حياته ثمنا للهجرة , فهو يكلف نفسه واسرته اعباء السفر المالية الكبيرة على اساس انه سوف يحقق كل احلامه خارجيا من الثراء والعربيات وما الى ذلك كله!
ولكن عندما يسافر يصتطدم بالواقع ويعمل فى احدى الوظائف الحقيرة التى كان ينظر اليها فى بلده نظرة احتقار ولكنه مضطر هناك الى ذلك.
ولكن السؤال الذى اريد طرحه هو لماذا لا يتجه الى المشروعات الصغيرةالتى لا تحتاج الى رأس مال كبير ؟ولكن كيف فالشباب وان كان معظمنا يريد الثراء السريع وان يملك عربية وفيلا فى فترات صغيرة دون جهد او تعب, ولكنى استشهد بكلام الله تعالى وهو خير الكلام (وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنين) هذه دعوة الهية للعمل والاجتهاد حتى ينصرنا الله فى عملنا ويوفقنا, ولا اكاد اخفى عليكم ان المشروعات الصغيرة اتت بثمارها ونجاحها مع من عملوا فيها بجهد واخلاص, ولكن نحن ننظر للوراء وننظر لمؤهلنا الذى معنا ولا نريد الا ان نعمل بالمؤهل وهو حق مشروع والا لماذا تعلمنا طيلة هذه السنوات العصيبة ! ولكن لا يجب علينا ان نقف مكتوفى الايدى والعالم من حولنا يتقدم, فالمشاريع الصغيرة ستكبر فى يوم ما بالجهد والعرق لا بالكسل والانتظار, دعونا لا ننتظر ان توفر لنا الدولة العمل وان كان موجودا ولكن نحن لا نرى سوى الوجه الاسود منه ,لابد وان تتكاتف الايدي للنهوض بالمشروعات الصغيرة لانها هى حلم الشباب الذى سيحقق مستقبله
واننى اعرف من الاشخاص من راودتهم هذه الفكرة وان كنت واحدا منهم ولكنى اريد ان تعمم لكل الشباب حتى نرتقى بانفسنا ومجتمعنا الى بر الامان
اخيرا اريد اجابة على سؤالى هذا... هل احلام الشباب تمثلت فقط فى الهجرة للاتيان بالمال والثراء فقط دون تخطيط للمستقبل وما سوف يحدث فيه ؟فلا احد يعلم ماذا سوف يحدث فى الغربة واختم كلامى بقوله تعالى
(وما تدرى نفس ماذا تكسب غدا,وما تدرى نفس باى ارض تموت)
https://heza.ahlamontada.com
smsm
عضو شغال
عضو شغال

احلامنا Empty
مُساهمةموضوع: هاااااااااااااااااااااى محمد   احلامنا Icon_minitimeالأحد ديسمبر 30, 2007 5:11 pm

والله والله الموضوع ده جامد اوى وبلمس واقع احنا عايشين فيه وحسينه وزى ما قولت ان كتير من الشباب يسعى وراء هذا الحلم بس عايزه اقولك ان البلد او الحكومه هنا فى مصر مش سيبه فرصه للشبا انه يحقق احلامه مع انى مقتنعه بكلامك اوى ان لازم الشباب يسبت نفسه ويبنى مستقبله فى بلده واذا مكنش الانسان يتعب فى تحقق حلمه ازاى حيستمتع بيه لازم نتعب عشان نقدر ونخاف على اللى وصلناه وحققناه وكل انسان لو عرف هو عايز ايه حيقدر يوصل للى هو عايزه لكن للاسف الشباب مش عارف هو عايز ايه ولا ايه Question
حبيبتى ماتت
عضو جامد
عضو جامد

احلامنا Empty
مُساهمةموضوع: رد: احلامنا   احلامنا Icon_minitimeالخميس يناير 03, 2008 4:57 pm

ممممم بس يا ميدو ... هاقولك ...الاحلام مش حرام ولا عيب بس المشكله ان احنا بشر مش ملايكه عشان كده بنقع فى سلبيات تحقيق الاحلام ...يعنى لو فى طريق هتاخد منه الف جنيه فى شهر وطريق تانى هتاخد منه الالف جنيه فى اسبوع بس هاتضحى بقى سواء بكرامتك او امانتك ...البعض وليس الكل ممكن يقبل ... لان الدنيا بتغلى والغلا عمال يزيد...الشاب عاوز يلبس على الموضه ولو عارف بنت عاوز يجيب هدايا فى الفالنتين ويكون مصروفه كبير ومصروفه مش مساعد لان اهله دخلهم محدود فممكن يضطر انه يعمل اى حاجه عشان يرضى رغباته....اما بالنسبه للطموح دى حاجه نسبيه من واحد للتانى ...بس فى البلد دة احسن لك تاخد طموحك وترميه فى البحر ...وعلى فكرة مش كل الشباب بيحلم بعربيه وفلوس وبرستيج ...انا واحد من الناس بحلم بس بشغل مرتبه كويس واكون بيت واسرة وقبل دا كله حلمى الاول والاخير ان ربنا يدينى ويقدرنى عشان اقف جنب اهلى واخواتى
http://www.amrdiabworld.com
egyptian
Admin
Admin
egyptian

احلامنا Empty
مُساهمةموضوع: رد: احلامنا   احلامنا Icon_minitimeالأحد يناير 06, 2008 1:51 pm

شكرا يا جماعة على ردودكم لكن يااسلام الطموح موجود فى اى مكان والناجح هو اللى يقدر يحققه فى اى ظروف لانه بع كده هيشعر بلذة اللى حققه ده برغم الصعوبات اللى واجهها اما حكاية البرستيج وهدايا الفلانتين فأعتقد انها مش مهمة بالدرجة اللى تخلينا نضحى بكرامتنا وامانتنا عشان نجيب هدايا وانا متأكد ان مافيش بنت هترضى بكده ولازم الواحد يعيش على اده وعلى اد مستواه المالى
https://heza.ahlamontada.com
همسة
عضو جامد
عضو جامد

احلامنا Empty
مُساهمةموضوع: رد: احلامنا   احلامنا Icon_minitimeالثلاثاء يناير 15, 2008 12:41 pm

انا مش هقول غير لو بطلنا نحلم نموووووووووووووت
خلينا نحلم اهي حاجه ببلاش ولا الحلم كان بلاش !!!!!!!!!!!!

احلامنا
صفحة 1 من اصل 1